Friday 12 April 2013

Bekam....

Assalamualaikum......

             Heheheheh...bertemu lagi kita di post yang baru!..kali ni aku nak tulis pasal bekam...ape bekam 2 ek??? dan kenapa tetiba aku tulis tentang bekam?? sebenarnya,hari ahad yang lepas,adik aku ada berbekam..adik aku kot..budak 12 tahun je tu..aku tanya dia kenapa nak berbekam..dia kata,"adik nak kurus"..waa....bekam leh kurus,tapi betul ke?Kalau mengikut kata mak cik aku,boleh la kurus...dan..kesannya dah jadi pon..adik aku dah turun 5 kilo kot..eksperimen depan mata..tapi siyes,memang geli kot bekam ni....


          Masa adik aku berbekam tu kan..aku tengok darah tu..banyak giler..macam jeli2..geli-geleman aku tengoknya..tapi memang banyak toksik yang keluar..bila aku tanya adik aku,dia kata x sakit pon..tapi aku tengok masa makcik aku toreh,nampak sakit kot..x caya korang tengokla gambar kat bawah ni...








  


# ni yang dari jarak dekat                                 












 # yang ni nampak sakit kan?semua darah kotor..



       







        Ok..berkenaan bekam ni..apa tu bekam?aku selalu dengar ia adalah salah satu sunnah Rasulullah..jadi,aku tanya la pak cik google..bekam ialah teknik perubatan yang membuang darah kotor melalui permukaan kulit...untuk berbekam ni,alat alat yang perlu ada adalah mangkuk bekam,pisau dan anti septik..Lepas tu,bekam ni ada waktu-waktu dia yang tertentu taw...bukan sebarang waktu boleh nak berbekam..Kebiasaannya orang berbakam pada waktu petang dan pada pertengahan bulan..


         Erm..kebaikan berbekam pulak....seperti yang kita taw,segala apa yang Rasulullah sarankan itulah yang terbaik kan?jadi,antara kebaikan berbekam ini adalah bantu hilangkan pening,buang angin dalam badan dan memecahkan lemak..Sebenarnya,banyak lagi kebaikan berbekam ni yang aku tak bagitaw..Nak taw, tanya pakcik google sendiri..heheheheh....



# ini adalah pesakit yang mempunyai penyakit ghout..buih-buih tersebut menunjukkan penyakitnya yang teruk..

        Ok la..aku rasa sampai di sini ajalah post aku...lupa pulak,kalau nak berbekam,boleh lah buat temu janji dengan makcik aku..murah je bayarannya..1 cup,RM 10..jika nak dibandingkan dengan kesihatan,mana lagi penting?xtak salah kan berbelanja untuk kesihatan?jadi,marilah kita berbekam untuk menjaga kesihatan kita..

Assalamualaikum.....

No comments:

Post a Comment