Sunday 5 May 2013

Berat..berat...berat!!

Assalamualaikum...

           Ha...mesti korang tertanya2 kan kenapa tajuk aku cam 2? bkn berat aku taw....2 yang pasti la...takkan dan tak mungkin tetiba plak nak letak pasal berat aku aih...abis la kang rahsia negara aku sumer orang taw..heehehhe..

           Sebenonya,aku nak tulis pasal TIMBANG BERAT BLOG..hihihihihi...tak la jauh tersasar sangat kan??biasanya,kita nak taw blog kita berat ke idak,ikut temp[oh loading dia..kalau lambat,berat la blog kita..jadi,lebih baik bawak2 la timbang blog 2...



           Kebiasaannya,blog kita ni berat sebab terlebih banyak widget,banyak sangat widget bergerak-gerak..cursor yang terlebih bergerak dan macam-macam lagi la..jadi,eloknye x yah la nak bubuh banyak-banyak sangat widget..takut nanti kot terlebih lama loading,tanpa segan ssilu lah pembaca menekan butang pangkah keluar dari blog korang..

Hah,kalau nak timbang blog korang,korang boleh timbang di SINI..

Ni pulak tips-tips yang korang boleh buat untuk kurangkan berat blog korang :


1) Kurangkan penggunaan image (jpeg) kerana size jpeg biasanya adalah besar.

2) Kurangkan bilangan entry post pada home page blog anda. Default setting adalah 7 post, kurangkan kepada 2 atau 1 sahaja.

3) Kurangkan widget yang menggunakan javascript. 

4) Widget yang mempunyai size yang besar seperti blog achieve, blog list atau follower, letak di bahagian bawah sekali, supaya element yang lain dapat dibaca terlebih dahulu.

5) Letak "Read More" bagi meringkaskan entry post, supaya loading setiap entry dapat dibaca dengan lebih cepat. 


Ok la..sampai sini dulu entry aku ek...jumpa lagi di lain entry...

Assalamualaikum..

No comments:

Post a Comment